INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Szczekna (właściwie Štěkna)  

 
 
ok. poł. XIV w. - 1407, przed 20 IV
Biogram został opublikowany w latach 2010-2011 w XLVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szczekna właśc. Štěkna Jan (zm. 1407), cysters, doktor teologii, profesor Uniwersytetu Krakowskiego, kapelan królewski.

S. pochodził z czeskiej rodziny szlacheckiej osiadłej w Královicach, Zalužanach i Žebnicach koło Pilzna (Plzeň). Jego matką była Jitka (Gitka), imię ojca nie jest znane. Krewnym S-y był zapewne Mikołaj Štěkna z Žebnic i Zalužan, magister artium Uniw. Praskiego.

Zapewne ok. r. 1371 rozpoczął S. studia na Wydz. Sztuk Wyzwolonych Uniw. Praskiego, bowiem w r. 1373 w Liber decanorum Wydziału zanotowano jego bakalaureat. Promotorem S-y był magister Fridmann z Pragi, pod którego kierunkiem kontynuował studia filozoficzne i 9 II 1376 osiągnął licencjat, a 21 II t.r. stopień magistra artium. Jednym z jego kolegów w czasie studiów był Jan Isner, z którym później współdziałał przy organizacji Wydz. Teologii w Krakowie. Po promocji S. zapewne przez dwa lata prowadził wykłady na Wydz. Sztuk Wyzwolonych (tzw. biennium). W r. 1377 w praskim konsystorzu występował jako świadek w sprawie magistra Fridmanna, a jako pełnomocnik ks. Wacława, posiadającego prezentę do kościoła paraf. w Malenicach, starał się o jego instytucję do tego kościoła i potwierdzenie na probostwie. Potem prawdopodobnie S. opuścił uczelnię, gdyż nie pojawił się w gronie mistrzów – egzaminatorów i promotorów Wydziału. Zapewne wstąpił do klasztoru cystersów w Zbraslaviu (Aula Regia) pod Pragą; jako mnich tego opactwa został przyjęty 19 VI 1388 przez papieża Urbana VI do grona kapelanów papieskich. Równocześnie w Pradze rozpoczął studia teologiczne i najpóźniej pod koniec r. 1390 uzyskał bakalaureat biblijny. Jako kapelan papieski otrzymał t.r. od kamerariusza apostolskiego kard. Marinusa egzempcję od wszelkiej jurysdykcji kościelnej i świeckiej z wyjątkiem papieskiej. Najpewniej w r. 1390 lub na początku r. 1391 został plebanem w paraf. p. wezw. NMP w Čule (niemiecki Zulb, obecnie Slup) koło Znojma (diec. ołomuniecka), której uposażenie wynosiło 14 grzywien czystego srebra. W sprawie swej parafii występował w konsystorzu praskim 20 VII 1392, tocząc spór z wieśniakami ze wsi Jaroslavice o siano.

Na początku lutego 1391 został S. mianowany przez bp. litomyskiego Jana IV, za zgodą tamtejszej kapituły, lektorem i kaznodzieją dla ludu w katedrze i kapit. w Litomyšlu. Jako lektor prowadził w katedrze wykłady z teologii dla duchowieństwa tej diecezji, a także głosił kazania po czesku dla wiernych. Dn. 10 IV t.r. w Pradze był świadkiem umowy między rycerzem Hanuszem z Mülheimu a proboszczem kościoła św. św. Filipa i Jakuba, Oldřichem, w sprawie fundacji kaplicy p. wezw. Św. Św. Młodzianków (SS. Innocentium), zwanej później Kaplicą Betlejemską. Prawdopodobnie to S. zredagował dokument fundacyjny kaplicy, wystawiony 24 V t.r. przez Hanusza z Mülheimu. W pierwszych latach funkcjonowania Kaplicy Betlejemskiej głosił w niej kazania; świadczy o tym nota pod r. 1393 w Chronicon Universitatis Pragensis. Wygłaszał także reformatorskie kazania na Wyszehradzie, które cieszyły się ogromnym powodzeniem. Słuchał ich m.in. Jan Hus, wykorzystując we własnych kazaniach podejmowane przez S-ę problemy. Dla Kaplicy Betlejemskiej S. zamówił rękopis dzieła Benedykta z Alignano „Tractatus fidei contra diversos errores”, który został przepisany w Krumlovie przed 2 II 1395 (B. Jag., rkp. 1234).

Przed r. 1395 uzyskał S. na Wydz. Teologicznym Uniw. Praskiego stopień bakałarza sentencjariusza. Zapewne dzięki różnym znajomościom z okresu studiów nawiązał kontakty z dworem królowej polskiej Jadwigi Andegaweńskiej i prawdopodobnie już w r. 1395 przybył do Krakowa. Po śmierci kanonika krakowskiego i plebana przemankowskiego Marka Złodzieja z Pilchowic (12 X t.r.) otrzymał probostwo w Przemankowie (obecnie Przemyków) z nadania króla Władysława Jagiełły, do którego należało prawo patronatu tej parafii. Z tego powodu S. przed 6 I 1396 zrezygnował z plebanii w Čule. Niebawem został kapelanem, co poświadczają źródła z r. 1397, i zapewne spowiednikiem królowej Jadwigi. Na dworze krakowskim pełnił także posługę kaznodziejską. Jego kazanie na temat szóstego przykazania, wygłoszone w niedzielę w obecności żon, sióstr, córek i krewnych panów polskich, wzbudziło poważną kontrowersję. Panowie wystosowali do niego list (niedatowany), domagając się publicznego odwołania poglądu, że kobieta popełniając cudzołóstwo mniej grzeszy niż mężczyzna; w przypadku niezastosowania się do żądań S. musiałby opuścić Król. Pol. S. najpewniej uległ żądaniom, gdyż pozostał na dworze. W r. 1397 królowa powierzyła mu sprawę fundacji w Pradze kolegium dla studentów teologii z Litwy. S. wystarał się 20 VII t.r. o zgodę króla czeskiego Wacława IV, a następnie wziął udział w zredagowaniu dokumentu fundacyjnego, wystawionego 10 XI przez Jadwigę w Krakowie. Królowa mianowała też S-ę, wraz z dwoma wpływowymi mieszczanami praskimi Něprem i Křižem (z którym współpracował przy fundacji Kaplicy Betlejemskiej), swoim pełnomocnikiem do realizacji zamierzenia. Na potrzeby kolegium dla Litwinów mieli oni wspólnie kupić w Pradze dom i czynsz w wysokości 200 kop gr. Mimo że królowa przekazała w r. 1398 na rzecz fundacji pewną sumę (Křiž kupił czynsz za 730 kop gr), do czasu jej śmierci (1399) przedsięwzięcie nie zostało sfinalizowane. Prawdopodobnie za popieranie starań Rady Miasta Krakowa o prawo patronatu do kościoła Mariackiego (J. Fijałek) S. otrzymał od Rady w r. 1397 trzy grzywny i jeden wiardunek gr praskich, a w r. 1402 (wraz z bp. krakowskim Piotrem Wyszem i Janem Ligęzą) francuskie wino. Zapewne jeszcze przed śmiercią królowej Jadwigi, jak świadczy formuła nadania («pro anima Wladislai regis et reginae suae Hedvigis»), uzyskał od króla Władysława Jagiełły łan ziemi, z obowiązkiem odprawiania przez każdorazowego plebana cotygodniowej mszy za dusze króla i królowej.

S. znalazł się w grupie uczonych, na czele ze Stanisławem ze Skarbimierza i bp. Piotrem Wyszem, którzy w lipcu 1400 przygotowali z inicjatywy Władysława Jagiełły drugą fundację Uniw. Krak. Należał też do komisji złożonej z sześciu profesorów, która na przełomie r. 1400 i 1401 opracowała pierwsze statuty uczelni. Zapewne w pierwszym roku funkcjonowania Uniw. Krak. pełnił stanowisko dziekana Wydz. Sztuk Wyzwolonych. Isnerowi pomagał w organizacji Wydz. Teologii i od początku komentował tam „Sentencje” Piotra Lombarda, dopełniając w ten sposób warunków wymaganych do osiągnięcia doktoratu z tej dziedziny. Promocja doktorska S-y odbyła się w Krakowie przed 8 IX 1402, wtedy bowiem na liście świadków dokumentu bp. przemyskiego Macieja, którego znał z okresu studiów, wystąpił po raz pierwszy ze stopniem doktora teologii. W r. 1403 udał się S. do Pragi w sprawach związanych z kolegium królowej Jadwigi. Wraz z Křižem i Něprem przedłożył 8 IX t.r. dokumenty Wacława IV i królowej Jadwigi z r. 1397. Ze sporządzonej wówczas noty wynika, że mimo nabytych przez Křiža czynszów dom na kolegium nie został jeszcze zakupiony. Sprawa fundacji utknęła do czasu śmierci matki S-y (która prawdopodobnie przeżyła syna), upoważnionej do pobierania dochodów z czynszów. Fundacja została dokończona przez Křiža w r. 1411, jednak funkcjonujące pod imieniem królowej Jadwigi kolegium przeznaczono dla studentów czeskich. W trakcie pobytu w Pradze w r. 1403 zapoznał się S. z dziełem tamtejszego mistrza i kaznodziei synodalnego Stanisława ze Znojma pt. „De corpore Christi”; mistrz był zwolennikiem poglądów Jana Wiklifa o konsubstancjacji (współistnieniu w Eucharystii Ciała i Krwi Chrystusa wraz z substancją chleba i wina). S. napisał w r. 1404 polemiczny traktat De remanentia panis (nieodnaleziony), do opracowania którego wykorzystał zebrane przez siebie fragmenty z dzieł uczonych (auctoritates), wzmacniające jego argumentację (Nationalbibliothek w Wiedniu, rkp. 4314 k. 136–8). Poglądy o konsubstancjacji zwalczał także w kazaniach, wygłaszanych w kościele praskich karmelitów (kazanie Caro mea vere est cibus, tamże, rkp. 4314 k. 135v–6). Polemikę kontynuował podczas ponownego pobytu w Pradze t.r., ok. święta Zesłania Ducha Świętego. Z powodu rozpowszechniania się w Król. Pol. nauki o konsubstancjacji, upoważniony w r. 1405 przez polskich biskupów do podjęcia zdecydowanej akcji w Pradze, oskarżył Stanisława ze Znojma przed konsystorzem praskim o herezję. Zaatakowany Stanisław groził S-ie, że na kolanach będzie musiał odwoływać oskarżenie. Komisja powołana przez arcybp. praskiego Zbynka z Házmburku uznała jednak, że w traktacie „De corpore Christi” istnieją błędy doktrynalne; nie przyjęto tłumaczenia autora, że dzieło nie jest ukończone i stanowi tylko podstawę do dyskusji na ten temat, lecz zażądano od niego publicznego odwołania poglądów. Przychylny Stanisławowi arcybp. Zbyněk zadowolił się jednak potwierdzeniem przez niego prawowierności w kolegium uniwersyteckim oraz przyrzeczeniem, że przerobi traktat w duchu nauki ortodoksyjnej (uczynił to w lutym 1406 i niebawem sam zaczął zwalczać wiklefizm). S. w r. 1406 przekazał w Pradze traktat De remanentia panis na ręce magistra Jana Hofmanna ze Świdnicy. W Pradze był jeszcze 10 V t.r., gdy wraz z magistrem Maciejem i innymi osobami zwolnił Křiža i jego dziedziców od przyjętego 26 X 1397 zobowiązania, dotyczącego wypłacania im bliżej nieokreślonych czynszów. Następnie wrócił do Krakowa i na początku r. 1407 zajął się uporządkowaniem obsługi duszpasterskiej i spraw materialnych kościoła paraf. w Przemankowie. Na prośbę S-y bp Piotr Wysz wydał t.r. dokument, w którym za zgodą króla ustanowił przy kościele przemankowskim dwóch wikariuszy oraz erygował w nim kustodię i rekturę szkoły parafialnej. S. zadbał o odpowiednie wyposażenie z dochodów parafii rektora szkoły, kustosza oraz dwóch wikariuszów, a swoich następców na probostwie zobowiązał do powierzania tych funkcji osobom odpowiednio przygotowanym.

S. pozostawił znaczną spuściznę kaznodziejską, która dotąd nie została opublikowana ani w pełni zbadana. Przypisuje się mu postyllę Carcer animae (inc.: „Cum appropinquasset Ihesus Iherosolimis... [Mt 21, 1] Avicenna philosophus dicit”), zawierającą blisko 80 kazań na niedziele i święta, zachowaną obecnie w pięciu rękopisach (B. Jag., rkp. 1344 k. 1–136 z r. 1421; B. Klasztoru Paulinów na Skałce w Kr., rkp. B. 13 k. 1–494; B. Klasztoru Bożego Ciała w Kr., rkp. 10a k. 1–175 z r. 1434; B. Klasztoru Bernardynów w Kr., rkp. 5/R k. 1–77; Slezská studijní knihovna v Opavě, rkp. RB–10 k. 27–371), dwa odpisy zaginęły (z muzeum w Mělniku i biblioteki w Petersburgu). Wg badaczy Carcer animae powstał w praskim okresie działalności kaznodziejskiej S-y, przed przybyciem do Polski. Kolekcja ta wywarła jednak znaczący wpływ na polskie kaznodziejstwo, a niektóre kazania z niej dołączano do innych zbiorów kazań, np. tzw. kolekcji Piotra z Miłosławia. Cechą charakterystyczną kazań przypisywanych S-ie są prologi, nawiązujące do tematu głównego, będące cytatami z popularnych dzieł autorów starożytnych i średniowiecznych, służące do budowania obrazów, porównań i alegorii. Dominuje w nich problematyka moralna i krytyka społeczeństwa, prowadzona w duchu reformatorskim. W kazaniu na święto Bożego Narodzenia została wpisana kolęda w języku polskim „Zdrow bądź Krolu Anjelski”, oparta na pierwowzorze modlitwy czeskiej z końca XIV w.; nie wiadomo, czy to S. ułożył tę kolędę, zapewne jednak przyczynił się do jej rozpowszechnienia. Drugą kolekcją przypisywaną S-ie jest Sermones de sanctis (inc.: „Osculetur me osculo” [Pnp 1, 2]), zachowana w sześciu rękopisach (Staatsbibliothek w Monachium, rkp. Clm 17234 k. 1–162; Nationalbibliothek w Wiedniu, rkp. 4206 k. 2–142v; Kapitulní knihovna w Pradze, rkp. 0 3 k. 3–130v; B. Uniw. Wrocł., rkp. I F 609 k. 1–164v: „Explicit postilla super ewangelia de sanctis collecta per reverendum Sczeknam et fuit finita sabbatho die in vigilia Judice scilicet infra dominicam, qua cantatur Judica Domine sub anno Domini CCCC°III° etc.”; B. Kapitulna w Kielcach, rkp. 11 k. 132v–77v; B. Klasztoru Paulinów na Skałce w Kr., rkp. B6 s. 3–285). Kazania S-y weszły też w skład Postylli (inc.: „Cum appropinquasset Ihesus Iherosolimis [Mt 21, 1] ... Hoc evangelium legitur bis anno”), skompilowanej w Pradze pod koniec XIV w. z kazań czeskich predykantów związanych z Kaplicą Betlejemską: Jana Protivy, Benesza z Ostroměře, Jana Sylwana z Pragi, Mikołaja Kabakusa z Kolonii. Postylla ta zachowała się w pięciu rękopisach (B. Narod., rkp. 3024 k. 3–15, 29–182; B. Uniw. Wrocł., rkp. I F 754 k. 39–149v; B. Seminarium Duchownego we Włocławku, rkp. 68 k. 36–295v; B. Seminarium Duchownego w Sandomierzu, rkp. C 425 k. 1–207v; B. Kapitulna w Kielcach, rkp. 3 k. 240–336). Najpewniej w Krakowie, z przeznaczeniem dla królowej Jadwigi, napisał S. utwór ascetyczny, zawierający rozważania na temat ostatniego tygodnia życia Chrystusa (od soboty przed Niedzielą Palmową do Wielkiego Piątku) pt. Liber de passione (inc.: „Extendit manum suam”); zachował się on w dwóch rękopisach w Bibliotece Krakowskiej Kapit. Katedralnej (rkp. KP 124 k. 46–73v, rkp. KP 150 k. 102v–119v) i jednym w Bibliotece Kórnickiej (rkp. 53 k. 133–53v). Wstępne badania dorobku pisarskiego S-y pozwalają przyjąć, że należał on zapewne do zwolenników egidianizmu i podzielał poglądy Idziego Rzymianina. Zdecydowany przeciwnik wiklefizmu, zwalczał go na gruncie filozoficzno-teologicznym. W sporze o Niepokalane Poczęcie NMP opowiadał się za poglądem Tomasza z Akwinu o sanctificatio in utero. Dorobek kaznodziejski S-y charakteryzuje się wielkim zaangażowaniem w reformę Kościoła oraz odnowienie życia chrześcijańskiego.

S. zgromadził znaczny księgozbiór; wg Jerzego Zatheya mogło to być ok. stu kodeksów. Były w nim dzieła teologiczne: komentarze biblijne Mikołaja Gorrana („Postilla super epistolas b. Pauli”) i Tomasza z Akwinu („Glossa super Lucam”), komentarze do „Sentencji” Piotra Lombarda autorstwa Jakuba z Lozanny, Duranda z Saint Pourçaine, Konrada z Sołtowa, Humberta z Prulliaco, Armanda z Belvezer, Tomasza z Akwinu i Tomasza ze Strasburga, traktaty teologiczne i polemiczne Tomasza z Bradwardine („De causa Dei contra Pelagianos”), Henryka z Gandawy („Quodlibeta”), Benedykta z Alignano („Tractatus fidei contra diversos errores”), Tomasza z Akwinu („Summa contra gentiles, Summa theologica”, pars III, „De perfectione spiritualis vitae”), Idziego Rzymianina („Theoremata vel Tractatus de Corpore Christi”), Jana z Kwidzyna („Septililium”), kolekcje kaznodziejskie Wilhelma z Paryża, Mateusza z Krakowa, Bartłomieja Torgolow, Henryka z Embeck i pojedyncze kazania, m.in. Bernarda z Clairvaux, Peregryna z Opola, a także „Credo i Moralia in Job” Grzegorza Wielkiego, pomniejsze pisma Tomasza z Chobham, Mateusza z Krakowa, Henryka Tottinga z Oyty, Henryka z Frimaria, Mikołaja z Erfurtu i wiele dzieł anonimowych. W Bibliotece Jagiellońskiej zachowały się dwadzieścia trzy kodeksy (w tym dziewięć pergaminowych) należące do S-y (rkp. 657, 697, 1178, 1201, 1234, 1236, 1282, 1293, 1339, 1348, 1444, 1535, 1618, 1643, 1683, 1694, 1697, 1710, 1717, 1748, 1749, 1750, 2244). S. opatrywał niektóre rękopisy własnoręcznie sporządzonymi spisami zawartości; część z nich została skopiowana na jego zamówienie (B. Jag., rkp. 1234, 1683). Pochodzący z Bolonii iluminowany pergaminowy kodeks z 1. poł. XIV w. z „Summa contra gentiles” Tomasza z Akwinu (B. Jag., rkp. 1694) kupił S. od krakowskich dominikanów. Swą bibliotekę zapisał Uniw. Krak.; rektor Uniwersytetu Franciszek z Brzegu opatrzył rękopisy notami, poświadczającymi ich wcześniejszą przynależność do S-y. Zmarł S. przed 20 IV 1407; jako zmarłego wspominał go wydany wtedy w Pradze dokument patriarchy antiocheńskiego Wacława, kanclerza króla Wacława IV, kwitujący nadanie Křižowi przez Władysława Jagiełłę, za pośrednictwem S-y, 100 grzywien. T.r. imię S-y wpisał Franciszek z Brzegu, obok innych zmarłych mistrzów zasłużonych dla Uniw. Krak., w „Nota modum et ordinem petendi pro benefactoribus Universitatis”; S. był także wspominany w XV w. w wypominkach uniwersyteckich. Jan Hus w wygłoszonym w r. 1409 kazaniu ku czci cesarza Karola IV, nazwał S-ę «kaznodzieją znakomitym jakby trąba brzmiąca».

 

Catalogus manuscriptorum medii aevi latinorum quae in Bibliotheca Jagellonica asservantur, Comp. S. Włodek i in., Wratislaviae-Cracoviae 1980–2004 IV–VIII; Hist. Nauki Pol., VI 672–3; Kowalska-Urbankowa Z., Zbudniewek J., Katalog rękopisów Biblioteki Paulinów w Krakowie na Skałce, „Studia Claromontana” T. 8: 1897 s. 293–7, 313–15; Pol. Słown. Filoz.; Słown. Pol. Teologów Katol., IV; Wisłocki W., Katalog rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kr. 1877–81 cz. 1–2; Włodek Z., Inventaire des manuscrits médiévaux latins, philosophiques et théologiques de la Bibliothèque des Chanoînes Réguliers de Cracovie, „Mediaevalia Philosophica Polonorum” R. 16: 1971 s. 90; Wolny J., Inventaire des manuscrits théologiques médiévaux de la Bibliothèque du Chapître a Kielce, tamże R. 16: 1971 s. 46, 54; Zathey J., Katalog rękopisów średniowiecznych Biblioteki Kórnickiej, Wr. 1963 s. 179–80; – Ameisenowa Z., Rękopisy i pierwodruki iluminowane Biblioteki Jagiellońskiej, Wr.–Kr. 1958 nr 13 s. 21–2; Barycz H., Dziejowe związki Polski z Uniwersytetem Karola w Pradze, „Przegl. Zachodni” R. 4: 1948 nr 3 s. 265–9; Bartoš F.M., Husitstvi a cizina, Praha 1931 s. 40; tenże, Husův učitel dr Jan Štěkna a kaple Betlémská, „Věstnik Českě akademie věd a uměni” R. 58: 1949 s.6–13; tenże, Postylla dra Jana Štěkny, „Sobótka” R. 6: 1951 s. 15–30; Bidlo J., Češti emigranti v Polsku v době husitské a mnich Jeroným Pražský, „Časopis Musea království Českého” R. 69: 1895 s. 232–3; Boháček M., Čáda F., Soupis rukopisů Slezské Studijní Knihovny v Opavé, Opava 1955 s. 44; Borkowska U., Królewscy spowiednicy, w: Ludzie–Kościół–wierzenia. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa Europy Środkowej (średniowiecze – wczesna epoka nowożytna), Red. J. Banaszkiewicz i in., W. 2001 s. 185; Bracha K., Nauczanie kaznodziejskie w Polsce późnego średniowiecza. Sermones dominicales et festivales z tzw. kolekcji Piotra z Miłosławia, Kielce 2007 s. 194–5; tenże, „Semen est verbum Dei”. Postylla Carcer animae przypisywana Janowi Szczeknie, w: Amoenitates vel lepores philologiae, Red. R. Laskowski, R. Mazurkiewicz, Kr. 2007 s. 61–71; Brückner A., Drobne zabytki języka polskiego XV wieku. Pieśni. Modlitwy. Glosy, „Rozpr. AU Wydz. Filol.” R. 25: 1897 s. 224–5; tenże, Kazania średniowieczne, Kr. 1895 cz. 2 s. 48–9; tenże, Literatura religijna w Polsce średniowiecznej, T. 1: Kazania i pieśni. Szkice literackie i obyczajowe, Kr. 1902 s. 37–8; Fijałek J., Nasza nauka krakowska, „Przegl. Kośc.” T. 1: 1902 cz. 2 s. 235–6 (rec.); tenże, Studia do dziejów Uniwersytetu Krakowskiego i jego Wydziału Teologicznego w XV wieku, Kr. 1898; Garbacik J., Strzelecka A., Uniwersytet Jagielloński wobec problemów husyckich, „Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis” T. 5: 1964 z. 1–2 s. 16–20; Gębarowicz M., Psałterz floriański i jego geneza, Wr. 1965; Herold V., Pražská Univerzita a Wyclif. Wyclifovo učení o ideách a geneze husitského revolučního myšlení, Praha 1985; Kadlec J., Czeska katolicka emigracja okresu husytyzmu na ziemiach polskich i na Śląsku, „Zesz. Nauk. KUL” R. 19: 1976 nr 4 s. 28; tenże, Řeholní Generální Studia při Karlově Universitě v době předhusitské, „Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis” T. 7: 1968 z. 2 s. 102–4; tenże, Studien und Texte zum Leben und Wirken des Prager Magisters Andreas von Brod, Münster 1982; Karbowiak A., Dzieje wychowania i szkół w Polsce, Pet. 1903 II; Klicman L., Zpráva o cestě po knihovnách v Rakousku a v Německu... r. 1892, „Věstnik České akademie věd a umění” R. 2: 1893 s. 71–4; Kowalczyk M., Krakowskie mowy uniwersyteckie z pierwszej połowy XV wieku, Wr. 1970; taż, Kraków – Uniwersytet Jagielloński. Biblioteka Jagiellońska, w: Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, Oprac. D. Kamolowa, T. Sieniatecka, W. 2003 s. 23; taż, Postylla de tempore w rękopisie B 13 Biblioteki OO. Paulinów w Krakowie na Skałce, „Studia Claromontana” T. 7: 1987 s. 7–34; Kozłowska-Budkowa Z., Odnowienie jagiellońskie Uniwersytetu Krakowskiego (1390–1414), w: Dzieje UJ, I; Kręt H., Dwór królewski Jadwigi i Jagiełły, Kr. 1987; Machilek F., Johannes Hofmann aus Schweidnitz und die Hussiten, „Archiv für schlesische Kirchengesch.” Bd. 26: 1968 s. 98–9; tenże, Polemiky mezi přívrženci a odpůrci wyclifsko-husitského hnutí, w: Husitský Tábor. Supplementum 1, Tábor 2001 s. 325, 350–1, 357; Maciejewska W., Jadwiga królowa Polski, Kr. 1934 s. 136–8; Malinowski M., Kolegium dla Litwinów w Pradze, w: Dzieje dobroczynności krajowej i zagranicznej, Wil. 1823 I 384–8; Marin O., L’archevêque, le maître et le dévot. Genèse du mouvement réformateur pragois. Années 1360–1419, Paris 2005; Markowski M., Dzieje Wydziału Teologii Uniwersytetu Krakowskiego w latach 1397–1525, Kr. 1996; Michałowska T., Średniowiecze, W. 1995; Morawski, Historia UJ, I; Nejedlý Z., Dějiny husitského zpěvu, Kniha druhá: Předchůdci, Praha 1954 s. 160–4; Novotný V., M. Jan Hus. Život a dílo, Praha 1919 I cz. 1 s. 161, 473–4; Nuding M., Matthäus von Krakau. Theologe, Politiker, Kirchenreformer in Krakau, Prag und Heidelberg zur Zeit des grossen abendländischen Schismas, Tübingen 2007; Ożóg K., Uczeni w monarchii Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły (1384–1434), Kr. 2004; tenże, University masters at the royal court of Hedwig of Anjou and Władysław Jagiełło, w: Central and Eastern Europe in the Middle Ages. A Cultural History, Ed. P. Górecki, N. van Deusen, London–New York 2009 s. 148–9; Palack ý F., Geschichte von Böhmen, Prag 1845 III cz. 1 s. 197–9; Pietrzkiewicz I., Biblioteka kanoników regularnych w Krakowie w XV i XVI wieku, Kr. 2003; Polonica w średniowiecznych rękopisach bibliotek monachijskich, Oprac. J. Wolny i in., Wr. 1969 s. 115–19; Rechowicz M., Po założeniu Wydziału Teologicznego w Krakowie (wiek XV), w: Dzieje teologii katol., I 111, 114, 118, 125, 135, 147; Schneyer J. B., Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für Zeit 1350–1500, Hrsg. L. Hödl i in., CD-ROM, Bochum 1998; Siemiątkowska Z., Jan Szczekna, „Mater. do Hist. Filoz. Średniowiecznej w Pol.” T. 5: 1965 s. 34–75; Sousedik S., Stanislaus von Znaim (zm. 1414), „Mediaevalia Philosophica Polonorum” T. 17: 1973 s. 45–7; Spěváček J., Václav IV. 1361–1419. K předpokladům husitské revoluce, Praha 1986; Spunar P., Repertorium auctorum Bohemorum provectum idearum post Universitatem Pragensem conditam illustrans, Wratislaviae 1985 I 306 nr 846; Stein E., Mistr Mikuláš Biceps, jeho osobnost historická a literární, doba, postředí význam, „Věstnik královské české společnosti nauk”, S. A, 1928 nr 4 s. 79–83; Strzelecka A., Ze studiów nad stosunkami polsko-czeskimi za Wacława IV i Władysława Jagiełły, „Studia Hist.” R. 8: 1965 z. 3–4 s. 53–60; Svatoš M., Litevská kolej pražské univerzity (1397–1622), w: Praha–Vilnius. Sborník prací k 400. výročí založení univerzity ve Vilniusu, Ed. J. Petr, L. Řeháček, Praha 1981 s. 19–25; Šmahel F., Husitská revoluce, T. 2: Kořeny české reformace, Praha 1993; Tadra F., Kulturní styky Čech s cizinou až válek husitských, Praha 1897 s. 145, 297–8; Tomek V., Děje University Pražské, Praha 1849 I 113, 116, 135; tenże, Dějepis města Prahy, Praha 1875 III 428–9, 524; Třiška J., Literarni činnost předhusitské university, Praha 1967; tenże, Repertorium biographicum Universitatis Pragensis praehussiticae 1348–1409, Praha 1981 s. 314; Wielgus S., Średniowieczna łacińskojęzyczna biblistyka polska, L. 1992; Wolny J., Kaznodziejstwo, w: Dzieje teologii katol., I 278–9, 284, 290; tenże, Materiały do historii wagantów w Polsce średniowiecznej, „Biul. B. Jag.” R. 19: 1969 nr 1–2 s. 78–80; Wünsch T., Konziliarismus und Polen: Personen, Politik und Programme aus Polen zur Verfassungsfrage der Kirche in der Zeit der mittelalterlichen Reformkonzilien, Paderborn 1998; Zathey J., Biblioteka Jagiellońska w latach 1363–1492, w: Hist. B. Jag., I; Zawodzińska C., Kolegium królowej Jadwigi przy Uniwersytecie Karola w Pradze i jego pierwszy statut, „Zesz. Nauk. UJ. Prace Hist.” 1962 z. 9 s. 19–38; Zdanek M., Szkoły i studia dominikanów krakowskich w średniowieczu, W. 2005; – Acta iudiciaria Consistorii Pragensis; Akta grodz. i ziem., VIII nr 31, 52; Bull. Pol., III; Chmielowska B., Przywilej fundacyjny Kolegium królowej Jadwigi przy Uniwersytecie Karola w Pradze, w: Dzieło Jadwigi i Jagiełły, Oprac. W. Biliński, W. 1989 s. 273–9; Chronicon Universitatis Pragensis, w: Fontes rerum Bohemicarum, Praha 1893 V 568; Codex diplomaticus Universitatis Pragensis, w: Monumenta Historica Universitatis Carolo-Ferdinandeae Pragensis, Pragae 1834 II; Cod. epist. saec. XV, I–II; Długosz, Liber benef., II; Formularz Jerzego pisarza grodzkiego ok. 1399–1415, Wyd. K. Górski, Tor. 1950 nr 4 s. 5; Kowalczyk M., Wypominki Uniwersytetu Krakowskiego z lat 1431/1432, 1453 i 1458, „Studia Warmińskie” R. 9: 1972 s. 523–34; Liber decanorum facultatis philosophicae Universitatis Pragensis ab anno Christi 1367 usque ad annum 1585, w: Monumenta Historica Universitatis Carolo-Ferdinandeae Pragensis, Pragae 1830 I; M. Jan Hus jako universitní rektor a profesor, Ed. E. Stein, Praha 1948 s. 85; Metryka Uniw. Krak., I–II; Monumenta Vaticana res gestas Bohemicas illustrantia, Ed. C. Krofta, Pragae 1903 V; Najst. księgi m. Kr.; Regesta Bohemiae et Moraviae aetatis Venceslai IV, Ed. V. Jenšovská, Praha 1974 I cz. 3 nr 3049; Reliquiae tabularum terrae Regni Bohemiae, Ed. J. Emler, Pragae 1870 I 602–4; Soudní akta konsistoře pražské (Acta iudiciaria Consistorii Pragensis), Vyd. F. Tadra, Praha 1893–9 I 185, 189–190, III 54, 292, V 116, 141; Statuta i matrykuły Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego z XVI wieku, Wyd. J. Szujski, w: Arch. do Dziej. Liter., I 85; Zbiór dok. mpol., V nr 1162; – Archiv Univerzity Karlovy w Pradze: sygn. II/32.

Krzysztof Ożóg

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.